اختراع دوچرخه

اختراع دوچرخه

تاریخچه اختراع دوچرخه

آیا تا کنون به فکر آمده‌اید که دوچرخه‌ها از کجا آمده‌اند؟ یا اولین نفر چه کسی به فکر ساخت وسیله ای با نام دوچرخه افتاد؟

دوچرخه اولیه و بدون رکاب

کارل وون درائیس اولین دوچرخه جهان را ساخت. در دوچرخه اولیه او، رکابی وجود نداشت و باید پاهای خود را بر روی زمین فشار میدادی تا حرکت میکرد. مردم آن را اسب چوبی می نامیدند و چنین وسیله ای برایشان بسیار عجیب بود. همین عجیب بودنش باعث شد مردم نسبت به آن دلسرد شده و اشتیاق چندانی برای استفاده از آن نشان ندهند تنها فروشندگان دوره گرد برای حمل کردن وسایلشان از اسب چوبی یا همان دوچرخه های بدون رکاب استفاده می کردند.

اختراع دوچرخه
اختراع دوچرخه

تلاش‌های مخترعان فرانسوی

چند مخترع فرانسوی در تلاش بودند که دوچرخه‌هایی با پدال طراحی کنند و نتیجه این تلاش‌ها دوچرخه‌هایی شد که پدال‌های آنها بر روی چرخ جلو نصب بود و چرخ جلو به طور چشم‌گیری بزرگتر از چرخ عقب بود. طراحی اینگونه دوچرخه ها به صورتی بود که میان چرخ ها یک بخش برای نشستن دوچرخه سوار و یک دسته برای کنترل دوچرخه به کار می رفت. به دلیل طراحی خاص این دوچرخه ها استفاده از آن ها همواره با مشکلاتی همراه بود چرا که با توجه به ارتفاع دوچرخه به دلیل وجود چرخ بزرگ جلو اگر دوچرخه سوار زمین میخورد مطمئنا دچار آسیب های زیادی می شد.

اختراع دوچرخه

پیشرفت در طراحی دوچرخه با زنجیرچرخ

پس از گذشت زمان مهندسی به نام هاردی لاوسون تصمیم گرفت طراحی دوچرخه را کمی تغییر دهد پس زنجیرچرخ را به آن اضافه کرد. اون زنجیرچرخ را به چرخ عقب متصل کرد. البته مشکل بزرگ در طراحی این دوچرخه ها وزن زیاد تایر دوچرخه بود که باعث کند شدن آن می شد. که فردی به نام توماس با ابداع خود توانست سرعت این دوچرخه ها را تا حد زیادی افزایش دهد. او در مرکز تایرها بلبرینگ قرار داد و این کار سرعت دوچرخه ها افزایش می داد. پیشرفت بزرگ در ساخت دوچرخه ها زمانی رخ داد که جان کمپ استارلی دوچرخه ای با سایز چرخ های یکسان تولید کرد که زنجیرچرخ به آن متصل بود و حتی این دوچرخه از سیستم ترمز نیز برخوردار بود. این طراحی پیش زمینه ای برای تولید دوچرخه های امروزی بود.

اختراع دوچرخه

ورود دوچرخه به ایران

ورود دوچرخه به ایران داستان عجیبی دارد. در زمان قاجار مردم در میدان مشرق تهران دو پسر بچه انگلیسی دیدند که سوار بر چیز جدید و عجیبی با شادی بازی می کنند. در ابتدا، هر کسی که آنها را می‌دید،با گفتن “بسم الله” تلاش می‌کرد تا از شر آسیب‌های احتمالی این جسم ناشناخته دور بماند. مردم معتقد بودند این وسیله با نیروی شیطانی حرکت میکند و امکان ندارد جسمی بدون کمک نیروی دیگری اینگونه سریع حرکت کند. مردم ایران این وسیله تازه وارد را دوچرخ شیطان نامیدند. با گذشت زمان مردم ترس خود را کنار گذاشته و دوچرخه سواری به یکی از مفرح ترین ورزش ها تبدیل شد.

اختراع دوچرخه

 

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x