آیا دوچرخه چند دنده خوب است؟

دوچرخه چند دنده

در گذشته در ساخت دوچرخه‌ها خبری از دوچرخه‌های پیشرفته و دوچرخه چند دنده نبود اما امروزه با گذر زمان و تقاضا برای دوچرخه‌سواری آسان‌تر در مسیرهای گوناگون، شاهد تنوع در طراحی و ساخت دوچرخه‌ها هستیم. از مهم‌ترین اجزای دوچرخه‌های جدید سیستم دنده است و دوچرخه‌سواران بر اساس میزان بهره‌وری از قدرت عضلانی‌شان به دنبال این محصول می‌گردند.

با تعویض دنده تعیین می‌کنید چه میزان تلاش برای رکاب‌زدن نیاز دارید. برای مثال در مسیرهای سربالایی یا تپه با تعویض دنده می‌توان از هدر رفت انرژی جلوگیری کرد یا در مسیرهای سراشیبی باز هم با تعویض دنده کنترل و حفظ دوچرخه را به آسانی به دست گرفت.

دوچرخه چند دنده
دوچرخه چند دنده

قطعات دوچرخه چند دنده

برای تصمیم‌گیری بهتر در خرید دوچرخه چند دنده، ابتدا با قطعات آن آشنا شویم.

شیفتر: یکی از اجزای سیستم دنده که بر روی فرمان دوچرخه نصب شده و دوچرخه‌سوار با حرکت دادن آن زنجیر را بر روی چرخ دنده مناسب سرعت خود می‌اندازد و به اصطلاح دنده را عوض می‌کند.

زنجیر: متصل کننده چرخ دنده‌های جلو و عقب که با چرخش رکاب می‌چرخد و چرخ عقب را به حرکت در می‌آورد.

طبق قامه: قسمتی که رکاب‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند و از مهم‌ترین اجزا در سیستم دنده است. به طور معمول، هر دوچرخه یک یا دو سینی طبق قامه دارد.

شانژمان: قسمتی از سیستم دنده که زنجیر را از روی چرخ دنده‌ها حرکت داده و آن‌ها را جا به جا می‌کند. تمام دوچرخه‌های دنده‌ای از این قطعه برخوردار هستند.گم

دوچرخه چند دنده
اجزا دوچرخه چند دنده

در سربالایی کدام دنده؟

دوچرخه‌سواری در سربالایی به خودی خود سخت می‌باشد و انتخاب دنده مناسب مسیر می‌تواند تاثیرگذار باشد. برای جلوگیری از خستگی در مسیرهای سربالایی، بهتر است از دنده‌های کمتر استفاده کنید تا نیاز به رکاب‌زدن کمتر شود.

دوچرخه چند دنده
دوچرخه در سربالایی

در سراشیبی چطور؟

برای کنترل آسان‌تر و حفظ تعادل در دوچرخه‌سواری در مسیرهای سراشیبی، دنده را بالا ببرید، اما توجه داشته باشید که به تدریج بالا ببرید تا انرژی زیادی از شما گرفته نشود. اگر در تعویض دنده دچار تردید شدید، ابتدا از یک دنده پایین شروع کنید و به تدریج با سنجیدن شرایط جاده آن را به دنده دلخواه خود تغییر دهید.

دوچرخه چند دنده
دوچرخه در سراشیبی

 

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x